Historie pokladen aneb od kuličkového počítadla po dotykový displej

Všichni, kdo vlastní obchod či restauraci, si dnes už ani neumí představit, jak by vlastně fungovali bez elektronických pokladen. Pokladny tu ale jsou už od doby, kdy vznikla první platidla a kdy začali lidé fungovat jako kupci.

První pokladna z písku a oblázků

Systém, který se již dá nazvat předchůdcem pokladen, vznikl někdy před 4.5 tisíci lety na Středním východě. Byly to v podstatě rýhy v písku, ve kterých byly vyskládané oblázky zastupující jednotky, desítky a stovky. V průběhu věku se pak tento systém přenesl na dřevěnou destičku, takže jej bylo možné přemisťovat.

Ještě později pak vzniklo počítadlo s korálky zavěšenými na kovových drátcích – takové, jaké známe z dětství. Ještě dnes jej využívají obchodníci v oblastech, kde není dostupná elektřina.

první kuličková počítadla
historická pokladna

Šuplíková pokladna

Skokem v historii jsme se přenesli do poloviny 19. století, kdy v Americe vznikla první šuplíková pokladna. Ta už byla velmi podobná pokladnám, jaké známe dnes – jakmile zákazník nakoupil, otevřel se na pokladně šuplíček, kam pokladní ukládala hotovost a odkud také vracela drobné. Tuto pokladnu vymyslel majitel obchodu v podstatě jako preventivní opatření před tím, aby jeho zaměstnanci necizili utržené peníze.

První účtenky a další vylepšení

První účtenka přišla na svět koncem 18. století, kdy pan John H. Patterson přidal do pokladny roli papíru, na kterou se zaznamenávaly jednotlivé transakce. Při reklamacích už pak nešlo jen o pouhou hru se slovíčky, ale byl zde i důkazní materiál, vytištěný černý na bílém. V roce 1906 se pokladnám dostalo dalšího vylepšení přidáním motorku.

Pokladny dnes

Dnešní pokladny mají dotykové displeje a počítačové čipy, které dokáží evidovat veškeré transakce. Díky nám a našim pokladním softwarům si můžete i vy užívat ohromnou spoustu funkcí a dalších výhod vaší elektronické pokladny.

Poptáte

Konkrétní nabídka je zpravidla vypracována v návaznosti na společnou konzultaci, z níž vyplynou konkrétní požadavky a specifikace. Z naší letité zkušenosti vyplývá, že žádný provoz není úplně stejný, jakkoli se tak na počátku jeví.

Společně zavedeme

Na průběh instalace, na nastavení a vyladění systému dohlíží po celou dobu naši technici, ať již fyzickou přítomností na úplném počátku, či vzdálenou pomocí v průběhu celého procesu. Vaši pracovníci budou patřičně zaškoleni a seznámeni s potřebnými informacemi. S naší asistencí může být rovněž systém naplňován potřebnými vstupními daty (počátečními stavy skladu, skladovými kartami, recepturami apod.).

Poradíme

Své dotazy můžete volat na telefonní číslo +420 495 531 231, případně Hot line +420 777 334 697, a to v průběhu pracovní doby (Po-Pá 7:30-16:30). Během rozšířené pracovní doby (Po-Ne 7:30-21:00) mohou služby Hot line využívat zákazníci s předplacenou službou Podpora.

Registrační pokladny a elektronická evidence tržeb

Od roku 2016 byl v České republice postupně spuštěn systém elektronické evidence hotovostních tržeb za prodej zboží a služeb. Zde pro Vás monitorujeme některé důležité informace.

Zobrazit

Aktuality

13. října 2017

Naše řešení online objednávek pro jídelny a restaurace

Zjistěte si zajímavé podrobnosti o dalším modulu systému LUPA NET – online objednávkovém systému pro jídelny a restaurace, SHOP NET.

Sledujte nás

Přihlášení do systému
Zavřít

Registrace

Zapomenuté heslo